Duften af nyslået græs og røg fra kuglegrillen ramte mig i det sekund min lille familie og jeg parkerede bilen foran mine svigerfars sommerhus i Hornbæk.

For små to uger siden befandt vi os i en lille perle i det nordsjællandske, hvor jeg fik sand mellem tæerne, set solnedgangen med min mand, spist en masse is og gået på opdagelse med mine drenge. Jeg har værdsat hvert eneste sekund og drømmer allerede om den næste familieferie.

Her er en lille oversigt over hvad vi lavede i Hornbæk og omegn. Hvis du er i nabolaget, kan du passende bruge den som en lille guide – enjoy!

Dag 1 //  Lørdag: Ankomst

Vi nærmest løb i fuld galop ned til havnen efter vores ankomst, for at spise den obligatoriske fish & chips. Det er noget vi altid spiser, når vi er i Hornbæk, så traditionen skulle absolut ikke brydes. Efter vi havde bestilt og fundet en god plads bed jeg mærke i et par genkendelige ansigter, og det går hurtigt op for mig, at det er min veninde, hendes mand og veninde. Jeg havde set på Insta, at de også var i sommerhus, men da hun ikke havde tagget lokation vidste jeg ikke præcis hvor. Vi spiste frokost sammen, smuttede forbi Hansens Is og hyggesnakkede. Det var så random og så hyggeligt. Vi aftalte at vi skulle smutte forbi dem senere om aftenen uden Lille M, men da vi ikke havde babysitter blev vi hjemme i stedet.

Dag 2 //  Søndag: Dårligt vejr = museumvejr

Dagen startede med at solen valgte at gemme sig bag skyerne, så vi tog en hurtig beslutning og kørte mod Helsingør til Danmarks Tekniske Museum . Lille M er vild med fly, biler og tog – ja, faktisk alt hvad der er stort og bevæger sig. På museets 8.000 kvadratmeter kunne banditten boltre sig blandt fly, veteranbiler, dampmaskiner, cykler og andre maskiner fra “the good old days” frem til nutiden. Det fede er, at de mange udstillede køretøjer og fly er i faktisk størrelse. Der er også mulighed for at komme ind og se tingene indefra og fx sidde i et jagerfly. Det var en fed oplevelse ikke kun for os, men især for banditten, der syntes det var sjovt at løbe rundt i et af flyene. Veteran-transportmidlerne er ikke det eneste man kan se. Nogle steder i museet er som at træde ind i sin soveværelse i 90’erne, så siger jeg ikke mere.

Da vi forlod museet var det blevet frokosttid, så vi smuttede forbi “Det fedtede hjørne”, Hornbæks bud på et streetfood område. Vi bestilte lidt af hvert, og lod Lille M løbe mellem bordene og lege med de andre børn. Inden vi gik hjemad nød vi lige en tur rundt om Hornbæk sø.

Dag 3 //  Mandag: Streetfood igen-igen

Jeg har ifm. med mit studie været i praktik i Helsingør, så jeg kendte i forvejen lidt til byen. Et sted som jeg gerne ville hen med Lille M har altid været Kulturvæftet og især biblioteket. Kulturværftet er et stort kulturhus, hvor der udover et bibliotek er spisested, koncertsal mm. Jeg er kæmpefan af at besøge biblioteker med Lille M, men intet slår dette. Det var sjovt, hyggeligt og fyldt med en masse aktiviteter for børn. Der er virkeligt tænkt på børnene og kræset for detaljerne. Jeg kunne ikke dy mig, så jeg blev nødt til at se hvad biblioteket ellers havde at byde på. Jeg opdagede en masse steder man kan sidde og fordybe sig. Jeg gad god hive en engelsksproget chicklit ned fra hylderne og bare nyde lidt me-time, men det må blive en anden god gang. Der var hele tiden noget at lave og pludselig havde vi været der i 3 timer. Vi kunne sagtens ha’ været der i flere timer uden at kede os, og det bedste af det hele er, at det er en gratis fornøjelse.

Til frokost fandt vi hurtigt hen til Værftets madmarked, Helsingørs streetfood  der ligger en spytklat fra Kulturværftet. Udvalget er meget større end i Hornbæk og det er meget mere hyggeligt. Der er mulighed for at sidde både indendørs og udenfor, hvor der også er en lille legeplads, sandkasse og petanquebane. Jeg ville helt klar komme tilbage til en date night med hubby, især fordi man så kan nyde en hyggelig aftentur ved havnen efter maden.

Dag 4 //  Tirsdag: Turen går til Gilleleje

Banditten så en masse tog køre forbi, så vi besluttede at køre en tur med lokalbanen. Jeg havde aldrig været i Gilleleje, og da hubby opdagede at der er en naturlegeplads ved havnen, var det selvfølgelig der vi skulle hen. Jeg ved ingenting om Gilleleje, udover at der er en havn, så jeg var spændt på at se byen. OMG! Det er en vaskeægte lille fiskerby, hvor husene har stråtag og folk er nede i gear. Det præcis sådan en by jeg har i tankerne, når jeg tænker på den danske sommer. Jeg kunne selvfølgelig ikke lade være med at tage billeder, så opslugt var jeg af de små nuttede huse. Inden vi forlod havnen ville vi gerne have en smule kultur under huden, så vi kiggede på kunst i udstillingen “Kunst i Fileten”.

Fordi banditten tog en lur i klapvognen spiste hubby og jeg en hurtig frokost med salat fra Netto. Da han vågnede var is det eneste han havde på hjernen, så det fik han (altså efter han lige fik noget frokost). Igen tog vi til et bibliotek og igen, var jeg positivt overrasket. Banditten fandt nogle børn at lege med, og jeg holdt øje. Mens hubby fandt ud af hvornår vi kunne komme med toget til Hornbæk fik vi en SMS fra svigerfar om, at der var grillmad på menuen og besøg af bandittens onkel.

Da vi har en lille smule tid at slå ihjel inden afgang hoppede jeg ind i den lokale Røde Kors butik. Jeg er typen, der ikke frivilligt tager på loppemarkeder eller køber brugte ting, men jeg er begyndt at tænke mere og mere på overforbrug og miljøet. Jeg prøver så vidt som muligt at genbruge, og hubby er god til at sælge på Den Blå Avis. Vores autostol til banditten er købt der. Men personligt har jeg aldrig købt noget på et loppemarked eller fra en genbrugsbutik. Jeg ved ikke hvad der skete, men 10 minutter senere slentrede jeg ud af butikken med to legetøjsbiler og en bog. Den der følelse af at have støttet et godt formål og købe noget brugt er ikke så ringe endda.

Dag 5 // onsdag: Hjemmedag i haven og date night

Efter et par dage på farten besluttede vi, at haven skulle bruges, især fordi solen havde besluttet sig at velsigne os med sin tilstedeværelse. Efter morgenmaden gik banditten en tur med sin far, farfar og hundene, mens jeg nød me-time i solen, iskaffe og mit yndlings-sladder-fix i øret, radioprogrammet “Det, vi taler om”. Jeg elsker værtinden, sladderdroningen herself, Ditte Okman, og at programmet ikke giver en fuck. Panelet bander, Ditte bander endnu mere og lyder ofte som en fuld overklasse-sømand og ingen har noget filter. Uanset hvor jeg sidder henne eller hvad jeg laver, så griner jeg altid flere gange under programmet. Psst, jeg drømmer om at sidde i panelet og håber jeg når det inden Radio24syv lukker til oktober, inshallah.

Da drengene kom hjem fra gåturen fik de sig en lur, hvilket betød at jeg kunne nyde et uforstyrret laaaangt bad og have ansigtsmaske på. Haven kaldte på mig endnu engang, så jeg det blev til mere iskaffe, magasinlæsning og fuglesang som lydtæppe.

Senere på dagen fik vi tilbudt en date night, og det takkede hubby og jeg ja-tak til. Vejret var alt for godt til at sidde indendørs, så det blev til en pizza fra det lokale italienske pizzaria i Hornbæk og endnu en is fra Hansens Is. Seriøst deres sundae med karamel er to die for. Isen bliver ekstra farlig, når man både får vanilje- og chokolade-softice. For at fordøje desserten gik vi en lang tur og kiggede på huse ved stranden. Jeg har altid haft et soft spot for at kigge på store huse og dagdrømme, for det kunne være lækkert at bo ligesom the rich and famous. Hubby og jeg er ikke millionærer, og jeg spiller ikke lotto – så muligheden for at få sådan et huse er nok utopisk, men hey, jeg må da gerne drømme, ik’?

Anyway, vi sluttede vores date night siddende i klitterne ved stranden med to go kaffe og solnedgang. Det var dejligt at slippe væk og nyde hinanden, især fordi vi sjældent gør det.

Dag 6 //  Torsdag: Lille M i babybassin

Vi snuppede endnu en dag i haven for at flade ud. Babybassinet blev fundet frem, og med usikre skridt nærmede banditten sig det. Han hader at gå i bad, så meget at det er noget der skal overstås på 10 sekunder. I de få sekunder han er i bad, skriger han og lyder som én, der er ved at blive tortureret. Det er frygteligt og skideirriterende, men i ferien ville han dog gerne soppe i bassinet. Det var et skridt fremad, men da han efterfølgende var under bruseren var hans vandskræk dog ikke forsvundet. Så 1 skridt frem og 10 skridt tilbage!

Efter verdens længste lur fik vi frokost med rugbrød fra Bagt, som bloggeren Cecilie Rubini fra bloggen Sneglcillie har skrevet om i hendes guide over Hornbæk . Ellers var det bare en rolig dag derhjemme med aftensmad og hygge med Barnaby på fjerneren. En serie jeg for øvrigt ikke troede jeg ville se, men den var meget fængende.

Dag 7 //  Fredag: Familiebesøg og friske danske jordbær

Med Cecilies guide i lommen gik vi mod downtown Hornbæk for sidste gang, for at prøve et par af hendes anbefalinger. Vores frokost blev nydt i Det Lucs på hovedgaden, der er et hyggeligt sandwich-, juice- og kaffespot med en endnu hyggeligere gårdhave. Da jeg lukkede mine øjne og drak min friske juice forestillede jeg mig, at jeg var i udlandet. Stedet har en dejlig vibe og skal besøges igen.

Da banditten endelig overgav sig til sin søvn smuttede vi forbi Albis efter en to-go kaffe. Hvis jeg havde muligheden for det, så ville jeg ha’ siddet der, men banditten sov, og vågner så snart klapvognen står stille. Jeg nåede dog at kigge ind i cafeen og fik talt en smule med én af de søde ejere, der selv står bag disken. Ideen bag Albi, er at man skal føle sig hjemme. Ejerne bor i selve huset cafeen er, så den hjemlige følelse jeg fik så snart jeg trådte ind af døren er autentisk.

Om aften kom hele den pukkelryggede familie til middag og hyggetamtam. Min svigerfar diskede op med den ene ret efter den anden og lavede hjemmelavet koldskål-milkshake med friske danske jordbær, nam nam. Hubbys skills bag gryderne har han bestemt ikke fra fremmede – heldige mig!

På vores sidste dag var der boller og basser fra Bagt, friskpresset juice og besøg af bandittens faster, fordi svigerfar havde fødselsdag. Efterfølgende kørte vi af kystvejen til Helsingør, for at kigge på det lokale loppemarked. Der gik ikke ret lang tid, så havde Lille M fundet nogle flere biler, som han ville ha’. For få kroner fik han scoret sig 3 biler, mens jeg scorede et lille gulvtæppe, som ikke faldt i hubbys smag. Han syntes det er så ækelt, at tæppet er bortvist og stadig er i bilen. Han har simpelthen nedlagt veto og nægter, at det kommer inden for vores dør…haha!

Frokosten blev nydt på Hammermøllen i Hellebæk, der ligger idyllisk ved en sø. Vores frokost blev spist, mens ænderne løb rundt omkring fødderne på os. Jeg er monsterbange for dyr, og det er banditten også (jeg har overført min frygt til ham – desværre), så vi sad med benene oppe. I stedet for at spise dessert og kaffe der, tog vi hjem til sommerhuset i Hornbæk og fik resterne af basserne og kaffe inden kursen gik mod København.

Vores ferie i Hornbæk og omegn, har gavnet vores sjæl og hjerter. Men hold kæft, hvor jeg har savnet at sove i min egen seng. Vi fortsatte vores ferie i København, hvor vi har spist endnu mere is, nydt vores mad i baghaven (aka Fælledparken), smuttet i Sommerland Sjælland med min familie, fejret endnu mere fødselsdag i Hornbæk mm. Jeg elsker sommeren i Danmark, især med mine drenge.

Hvis du har haft ferie, så håber jeg at du også har nydt hvert eneste øjeblik. Hvis du har ferie til gode, så hold ud og hyg dig, når du endelig smutter på ferie.